Doorgaan naar hoofdcontent

De Scheg en verkeersveiligheid


Afgelopen woensdag was er een afsluitend raadsdebat over het bestemmingsplan Scheg West. Afsluitend, omdat hiermee weer een stukje hoofdstuk wordt afgesloten van een jarenlange voorbereiding. Niet helemaal nog, want het echt laatste stukje is Scheg Midden. En dat komt naar verluidt in het najaar aan de orde. Burgerraadslid Ben Westendorp was voor Actief voor Amstelveen bij het raadsdebat aanwezig.

Hoe denkt Actief voor Amstelveen over dit plan. Evenals bij Scheg Oost zijn wij ook nu niet blij met de invulling van de invulling van de woningbouwprogramma’s. Mochten de marktomstandigheden – evenals voor Oost - aanleiding geven voor aanpassing van dit woningbouwprogramma, dan zou dit een nieuwe kans kunnen zijn het programma te draaien. Wij nemen aan dat college daarop zeer attent is en dan bij de raad terugkomt.

Het verkeer was en is een belangrijke angel in het plan.

Het geval wil namelijk dat voor de afwikkeling van verkeer voor Scheg vooral wordt gedacht aan aansluitingen vanaf de Westwijk: Verkeersvariant 1 met twee aansluitingen.

Op verzoek van bewoners van Westwijk zijn ook alternatieven daarvoor onderzocht. Maar het college vindt uitvoering van die alternatieven niet nodig. Bewoners denken daar anders over.

Actief voor Amstelveen bekijkt deze zaak genuanceerd. Wij vinden dat als je kijkt naar te verwachten verkeersdrukte in de Westwijk een extra aansluiting op de Legmeerdijk voorkeur verdient. Die variant maakt het namelijk net even wat minder druk in Westwijk. Als die variant niet mogelijk is dan kan je niet anders dan terugvallen op verkeersvariant 1.

Dat bewoners van de Westwijk zorgen hebben over de toenemende drukte van de straten waaraan ze wonen is logisch. Want de cijfers in de verkeersrapportage liegen er niet om: in een aantal straten wordt de verkeersintensiteit fors hoger. In de stukken wordt daarbij aangegeven dat er verschillende mogelijkheden zijn om de verkeersveiligheid te borgen.

Dat is mooi, maar die verkeersveiligheid heeft niet alleen te maken met technische zaken over hoe kruispunten er uit zien, maar ook met allerlei andere zaken. Bijvoorbeeld over hoe snelheid te temperen, veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. En niet onbelangrijk, welke ideeën en suggesties hebben bewoners zelf over noodzakelijke maatregelen.

Die antwoorden moeten er komen en tijdig voordat de bebouwing in de Scheg gereed is. Actief voor Amstelveen pleit er daarom voor een risicoanalyse verkeersveiligheid te laten verrichten voor de straten die straks te maken krijgen met een verhoogde verkeersintensiteit. Als je dat tijdig doet en daar de bewoners bij betrekt, dan kan je op basis daarvan ook tijdig maatwerkmaatregelen treffen. Er is tenslotte nog voldoende tijd.

Tijdens het debat bleek echter niet dat het college gevoelig was voor onze argumenten. Daarom gaan we tijdens de raadsvergadering waarin het bestemmingsplan wordt behandeld een motie indienen over het opstellen van een risico-analyse verkeersveiligheid Westwijk waarbij bewoners worden betrokken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verkeersregels en fietspaden

De Gemeente Amstelveen riep na de zomervakantie inwoners op om knelpunten in schoolroutes te melden. Over vier schoolroutes kwamen opmerkingen. Verkeerswethouder Raat sprak met VVN af samen de routes  te fietsen. De eerste fietsrit vond plaats in Westwijk.  De melder van de knelpunten, een moeder met haar zoontje fietste samen met wethouder Herbert Raat en Ben Westendorp van Veilig Verkeer Nederland de route langs onder meer de Karel Eijckmanschool, Triangel en Westwijkplein. VVN, afdeling Amstelveen bracht haar opmerkingen en aanbevelingen recent bij de gemeente onder de aandacht. Soms ging het daarbij om technische dingen, maar er kwamen ook wat algemene punten aan de orde. Twee sprongen er uit. Over verkeersregels Mensen, ouders en kinderen houden zich niet  of slecht aan verkeersregels. En het lijkt alleen maar slechter te worden. Wie geeft nog richting aan? Wie houdt zich nog aan snelheidsbegrenzing? Wie houdt zich nog aan regels die voor gebruik van rotondes gelden? Missc

Tenerife en Sahara

In Nederland word je zo nu en dan verrast door woestijnzand, op grote hoogte aangevoerd vanuit de Sahara. Die Sahara ligt niet zo heel ver van de Canarische eilanden. Het komt dus regelmatig voor dat daar, ook ik Tenerife de Calima - zo heet dat verschijnsel - optreedt. Ook de afgelopen dagen was het weer zover en zag j e dat duidelijk. Vooral de bergen worden er at wazig van en de zee lijkt een grote massa verscholen in de mist. Het eiland Comera is dan vanuit Costa Adeje helemaal niet meer te zien. De Calima is slecht voor mensen met luchtwegproblemen; beter binnen blijven dan, zegt men.   Ook aardig om te zien hoe de stadstuinman een palmpje snoeit! Het is met hem en de palm goed afgelopen. Met de rest gaat ook alles goed.

Gunnen of niet gunnen

B&W stelden in een raadsdebat woensdag voor om een   nieuw standplaatsenbeleid   te gaan voeren. Meest in het oog springend punt daarbij was dat voortaan nieuwe standplaatsen in het stadshart uitgesloten zijn. Dat was tegen het zere been van Michel Becker, fractievoorzitter van Actief voor Amstelveen. Hij kwam dus fors in discussie met wethouder Elzakalai. Becker: “het is toch ongehoord en onbestaanbaar dat in heel Amstelveen standplaatshouders een verlening krijgen en niet in het Stadshart? Is dat beleid onder druk van Unibail-Rodamco ontstaan? De wethouder bleef in het debat een concreet antwoord daarop schuldig, maar de waarschijnlijkheid van Becker’s stelling werd niet onderuitgehaald. Michel Becker kondigde aan dat hij in de gemeenteraadsvergadering van 31 januari 2024 de verlening van standplaatsvergunningen op het stadshart door middel van een motie of amendement mogelijk wil proberen te maken. Ook vuur en vlam bij behandeling van de motie over de   huisvesting van woonwagen