Doorgaan naar hoofdcontent

De Scheg en verkeersveiligheid


Afgelopen woensdag was er een afsluitend raadsdebat over het bestemmingsplan Scheg West. Afsluitend, omdat hiermee weer een stukje hoofdstuk wordt afgesloten van een jarenlange voorbereiding. Niet helemaal nog, want het echt laatste stukje is Scheg Midden. En dat komt naar verluidt in het najaar aan de orde. Burgerraadslid Ben Westendorp was voor Actief voor Amstelveen bij het raadsdebat aanwezig.

Hoe denkt Actief voor Amstelveen over dit plan. Evenals bij Scheg Oost zijn wij ook nu niet blij met de invulling van de invulling van de woningbouwprogramma’s. Mochten de marktomstandigheden – evenals voor Oost - aanleiding geven voor aanpassing van dit woningbouwprogramma, dan zou dit een nieuwe kans kunnen zijn het programma te draaien. Wij nemen aan dat college daarop zeer attent is en dan bij de raad terugkomt.

Het verkeer was en is een belangrijke angel in het plan.

Het geval wil namelijk dat voor de afwikkeling van verkeer voor Scheg vooral wordt gedacht aan aansluitingen vanaf de Westwijk: Verkeersvariant 1 met twee aansluitingen.

Op verzoek van bewoners van Westwijk zijn ook alternatieven daarvoor onderzocht. Maar het college vindt uitvoering van die alternatieven niet nodig. Bewoners denken daar anders over.

Actief voor Amstelveen bekijkt deze zaak genuanceerd. Wij vinden dat als je kijkt naar te verwachten verkeersdrukte in de Westwijk een extra aansluiting op de Legmeerdijk voorkeur verdient. Die variant maakt het namelijk net even wat minder druk in Westwijk. Als die variant niet mogelijk is dan kan je niet anders dan terugvallen op verkeersvariant 1.

Dat bewoners van de Westwijk zorgen hebben over de toenemende drukte van de straten waaraan ze wonen is logisch. Want de cijfers in de verkeersrapportage liegen er niet om: in een aantal straten wordt de verkeersintensiteit fors hoger. In de stukken wordt daarbij aangegeven dat er verschillende mogelijkheden zijn om de verkeersveiligheid te borgen.

Dat is mooi, maar die verkeersveiligheid heeft niet alleen te maken met technische zaken over hoe kruispunten er uit zien, maar ook met allerlei andere zaken. Bijvoorbeeld over hoe snelheid te temperen, veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. En niet onbelangrijk, welke ideeën en suggesties hebben bewoners zelf over noodzakelijke maatregelen.

Die antwoorden moeten er komen en tijdig voordat de bebouwing in de Scheg gereed is. Actief voor Amstelveen pleit er daarom voor een risicoanalyse verkeersveiligheid te laten verrichten voor de straten die straks te maken krijgen met een verhoogde verkeersintensiteit. Als je dat tijdig doet en daar de bewoners bij betrekt, dan kan je op basis daarvan ook tijdig maatwerkmaatregelen treffen. Er is tenslotte nog voldoende tijd.

Tijdens het debat bleek echter niet dat het college gevoelig was voor onze argumenten. Daarom gaan we tijdens de raadsvergadering waarin het bestemmingsplan wordt behandeld een motie indienen over het opstellen van een risico-analyse verkeersveiligheid Westwijk waarbij bewoners worden betrokken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bevers

Wat doen we? We vieren zoals altijd Marina's  verjaardag - morgen - ergens in Nederland. Dit jaar aan de Mookerplas in een huisje op het water. Bij onze eerste wandeling vanmiddag kwamen we iets tegen wat we nog nooit eerder hebben gezin: omgevallen en aangevreten bomen door bevers. Ja, bevers!  Blijkbaar in 2019 als kleine familie hier aangeland - hoe, niet bekend - maar intussen uitgegroeid tot een forse " zaagfabriek". Tientallen bomen zijn al gesneuveld en ze gaan maar door. Een paar jaar geleden kwamen buurtbewoners al in het geweer (niet letterlijk). Zij vonden dat de natuur rond de plas ernstig gevaar liep. Bevers hebben geen natuurlijke vijanden, zijn beschermd en vermeerderen zich snel. Politici in gemeente en provincie vinden dat daar juist door die bescherming weinig aan te doen valt. Je kan hoogstens gaas rond bomen aanbrengen of werken met een soort pasta om ze af te schrikken. Enfin, een paar jaar later - nu dus - lijkt het er op dat het allemaal...

Gunnen of niet gunnen

B&W stelden in een raadsdebat woensdag voor om een   nieuw standplaatsenbeleid   te gaan voeren. Meest in het oog springend punt daarbij was dat voortaan nieuwe standplaatsen in het stadshart uitgesloten zijn. Dat was tegen het zere been van Michel Becker, fractievoorzitter van Actief voor Amstelveen. Hij kwam dus fors in discussie met wethouder Elzakalai. Becker: “het is toch ongehoord en onbestaanbaar dat in heel Amstelveen standplaatshouders een verlening krijgen en niet in het Stadshart? Is dat beleid onder druk van Unibail-Rodamco ontstaan? De wethouder bleef in het debat een concreet antwoord daarop schuldig, maar de waarschijnlijkheid van Becker’s stelling werd niet onderuitgehaald. Michel Becker kondigde aan dat hij in de gemeenteraadsvergadering van 31 januari 2024 de verlening van standplaatsvergunningen op het stadshart door middel van een motie of amendement mogelijk wil proberen te maken. Ook vuur en vlam bij behandeling van de motie over de   huisvesting...
  Regionale Energie Strategie Wat is dat die “Regionale Energie Strategie”. Wel, kort gezegd is de RES een provinciaal document dat een uitwerking van het landelijk klimaatakkoord moet worden. Het is op dit moment nog een conceptstuk, waarop de gemeenten kunnen reageren. Het stuk gaat later nog de – provinciaal georganiseerde – inspraak in.   Algemeen Klimaatakkoorden, uitwerking daarvan op landelijk, provinciale en lokale schaal. Allemaal zaken waar veel mensen en organisaties zich druk maakten voordat de COVOb-19 pandemie uitbrak. Iedereen was op dat moment vooral bezig met andere dingen: hoe blijven we gezond, hoe ondersteunen we mensen en bedrijven hun kop boven water te houden en te krijgen. Intussen zitten we in een iets andere fase, we beheersen gelukkig steeds meer de ontstane problemen, maar zijn er nog lang niet.   Sommige organisaties en ook politieke partijen zagen de afgelopen weken door de pandemie nieuwe kansen voor klimaatsverbetering. Er werd...