Onlangs waren Marina en ik bij de opening van de expositie van Nick
Renshaw in de Kerkstraat in Amsterdam. Die expositie heet “Re-iterations: on
the threshold” en is tot 19 oktober te zien in Projectruimte BMB, Kerkstraat
129A, Amsterdam.
Een mooie en serene expositie, prima passend in deze projectruimte.
Wie is Nick Renshaw
Nick staat wereldwijd bekend
om zijn unieke en experimentele benadering van sculpturen en keramiek. Zijn
werk bevindt zich vaak op het snijvlak van kunst, antropologie en cultuur,
waarbij hij thema's zoals identiteit, geschiedenis en de menselijke conditie
onderzoekt.
Hij gebruikt en combineert
een breed scala aan keramische processen, maar experimenteert ook met andere
materialen en technieken om ideeën over het fysieke en metafysische te
verkennen.
Zijn sculpturen kunnen worden
gezien als metaforen voor bredere sociale en culturele kwesties, zoals de
verhouding van het individu tot de maatschappij, en de invloed van geschiedenis
op hedendaagse identiteiten. Dit maakt zijn werk niet alleen een visuele
ervaring, maar ook een intellectuele en emotionele reflectie op onze gedeelde
menselijke ervaring.
Zijn praktijk weerspiegelt
ook zijn achtergrond in zowel kunst als kunsteducatie. Zijn werk is
tentoongesteld in verschillende prestigieuze galeries en
musea wereldwijd.
Ontmoeting met Nick Renshaw
Het was niet de eerste maal
dat ik Nick ontmoette op een van zijn exposities; een jaar of 7 geleden
exposeerde hij ook in Amsterdam, toevallig ook in expositieruimte in de
Kerkstraat.
Maar we kennen elkaar al wat
langer.
Nick hebben elkaar voor de eerste keer ontmoet in 2009, toen ik bij de
gemeente Ouder-Amstel werkte en een kunstproject in Ouderkerk aan de Amstel als
projectleider mocht begeleiden. Dat was een bijzondere ervaring waarbij een
brede inschakeling van knowhow op kunstgebied met participatie van de inwoners
van Ouder-Amstel hebben georganiseerd.
Kunstwerk Ouderkerk aan de Amstel
Het ging om een kunstwerk dicht bij de ingang van het gemeentehuis aan
de Vondelstraat te organiseren waarbij het motto is “ontmoeten en verbinden”. Het kunstwerk moest een
verbeelding zijn van de plaats waar de lokale overheid en inwoners elkaar
ontmoeten en met elkaar communiceren. De uitdaging aan de kunstenaar was om dit
concept niet alleen in de vormgeving van het kunstwerk zelf te verbeelden, maar
ook in ruimtelijke zin een relatie te leggen tussen “binnen en buiten” het
gemeentehuis.
Tijdens de
keuzeprocedure werd gebruik gemaakt van een speciale kunstcommissie waarin
deskundigen zaten, waaronder de in Amstelveen wonende kunstenaar Marja de Boer Lichtveld.
Ook twee inwoners van de gemeente en een vertegenwoordiger van het Cultuurplatform
Ouder-Amstel namen zitting in de commissie.
Na een
uitgebreide discussies over de kunstenaars op de longlist, resteerden drie
personen die gevraagd werd een concept plan voor een kunstwerk te maken. Een
van die drie was Nick Renshaw, die zich overigens in goed gezelschap bevond,
want de andere twee waren de landelijk bekende Jeroen Henneman en Barbara
Nanning.
De
ingezonden conceptplannen werden beoordeeld en Nick won glansrijk.
Zijn ontwerp
Zittend en Staand” speelde doeltreffend in op het motto “ontmoeten en
verbinden”. Zittend: het grote kunstwerk
buiten, tegenover de ingang van het gemeentehuis en Staand een 200 kleinere
beeldjes voor binnen. De kleinere beeldjes hebben op verschillende plekken in
het raadhuis hun plaats gevonden. Het gemeentebestuur gebruikt deze beeldjes
ook als relatiegeschenk. Toen ik afscheid nam van Ouder-Amstel kreeg ik
eveneens een beeldje als afscheidscadeau. Iets om me te herinneren aan mijn
tijd in Ouder-Amstel, maar eveneens aan Nick Renshaw. Een waardevol geschenk!
Ben
Westendorp
Reacties
Een reactie posten