Internetperikelen!
Je hebt problemen met de internetverbinding, traag en haperend. Bijzonder irritant als je midden in een bewerking zit en dan weer opnieuw kunt beginnen. Theoretisch beschik ik over een 100 Mb download abonnement. Maar in de praktijk haal je dat, vanwege allerlei omstandigheden, niet. De traagheid veroorzaakte intussen een snelheid beneden de 10 Mb. Dat leek me toch wat weinig!
Een paar jaar geleden kon je dan je internetprovider bellen, de zaak uitleggen, van afstand laten doormeten en dan was de klus vaak naar tevredenheid geklaard.
Tegenwoordig gaat dat heel anders.
Als de verbinding het nog een beetje doet, dan ga je naar de website van de provider en zoekt ‘slechte verbinding’ o.i.d. op. Je krijgt een aantal vragen, er wordt een speedtest gedaan en je mag een cijfer geven aan de verbinding die jij op elke verdieping van jouw woning ervaart. Nou in mijn geval was dat in ieder geval beneden de 5.
De provider gaat vervolgens op afstand meten, wat er aan de hand is. En ja hoor er is blijkbaar iets mis. Wat dat is wordt niet gedeeld, maar de instellingen van de modem moeten worden aangepast. Ook dat wordt op afstand aangestuurd, je hoeft niks te doen, alleen afwachten.
Een kleine tien minuten laten is de modem reset en opnieuw opgestart. Resultaat: geen verbetering.
En paar dagen lang dit soort dingen geprobeerd, speedtest en het “verbeterprogramma ”van de provider aantal malen herhaald.
Geen verbetering.
Toen dacht ik: ik ga bellen zodat ik het probleem netjes kan uitleggen net zoals een paar jaar geleden. Maar dat viel tegen hoor. In de eerste plaats is een telefoonnummer met heel veel moeite te vinden. Waarschijnlijk opzettelijk, want alles staat toch op de website? Maar als jouw internetverbinding het niet doet dan? Goed, na enig zoeken toch een telefoonnummer gevonden.
Wat een armoede vervolgens. Een bandje: alle medewerkers zijn bezet (druk zeker), maar kijkt u alstublieft op de website, daar kan u uw problemen wellicht oplossen! En als dat niet lukt, bel dan weer terug. Maar, meneer ik heb het al geprobeerd, meer dan 1 keer en het helpt niet. En als ik bel word ik verwezen naar de website…… Ik geef het maar op dus.
Uiteindelijk de snelheid wat kunnen opvoeren door een versterker aan de sluiten.
Nou ja, je zult zeggen, geen probleem meer dus. Inderdaad op dit moment niet, maar weinig vertrouwen meer. Dus maar eens een andere provider proberen.
2 november 2020
Reacties
Een reactie posten