Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe maak je de Van Spaenstraat veiliger?

 

De Amstelveense afdeling van Veilig Verkeer Nederland heeft daarover een advies aan de gemeente uitgebracht.

Al geruime tijd zijn de bewoners van de Van Spaenstraat niet gelukkig met de verkeerssituatie in hun straat - een van de oudste woonerven in Amstelveen. Sinds een paar jaar “Erf” genoemd. De straat oogt niet helemaal als zo’n Erf. Je kan nog goed zien dat het voorheen een rijweg was.

Er wordt hier al langere tijd hinder ondervonden van te hard rijdende automobilisten. In 43% van de gevallen wordt de maximum snelheid van 15 km per uur overschreden. De overtreders komen niet alleen uit de buurt, maar een deel daarvan rijdt ook naar het autoverhuur bedrijf een stukje verderop.

De bewoners hebben geprobeerd met de overtreders in contact te treden. En ook de gemeente heeft maatregelen genomen en/of voorgesteld. Een van die maatregelen – het aanbrengen van cirkeldrempels in de straat – werd echter door  bewoners afgewezen. Binnen het beleid van de gemeente betekent dit dat de drempels dan niet kunnen worden aangelegd. In een recent gesprek van wethouder Herbert Raat met een bewoners is afgesproken om advies te vragen aan de plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland.

Ben Westendorp, voorzitter van de afdeling: “ Misschien lijkt dit niet voor iedereen een grote zaak, voor de bewoners van de Van Spaenstraat echter wel. De kans op ongevallen, met name voor spelende kinderen, is door de te hoge snelheid van de autogebruikers niet onaanzienlijk. Een Erf is bedoeld om alle gebruikers daarvan een veilige omgeving te bieden. Gebruikers – in het bijzonder automobilisten – moeten hun verkeersgedrag dus aanpassen.”

VVN komt tot de conclusie dat er wel mogelijkheden zijn om de situatie beheersbaarder te maken. Met het aanbrengen van enkele verhogingen in de weg en wat ingrepen in het groen kan de rijsnelheid teruggebracht worden. Maak dan geen cirkeldrempels, ongetwijfeld effectief maar in de kleinschalige Erfsituatie hier, niet passend, aldus Westendorp.

De voorstellen komen er op neer om op enkele plekken de rijbaan te voorzien van een drempel en het aanbrengen van meer groen en/of hogere beplanting. Hierdoor wordt het doorzicht  van de straat enigszins belemmerd. Dat heeft een afremmend effect op de snelheid. Daarnaast wordt de gemeente geadviseerd om te onderzoeken of het autoverhuurbedrijf bereikbaar kan worden gemaakt vanaf de Amsterdamse Weg.

13 oktober 2022

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bevers

Wat doen we? We vieren zoals altijd Marina's  verjaardag - morgen - ergens in Nederland. Dit jaar aan de Mookerplas in een huisje op het water. Bij onze eerste wandeling vanmiddag kwamen we iets tegen wat we nog nooit eerder hebben gezin: omgevallen en aangevreten bomen door bevers. Ja, bevers!  Blijkbaar in 2019 als kleine familie hier aangeland - hoe, niet bekend - maar intussen uitgegroeid tot een forse " zaagfabriek". Tientallen bomen zijn al gesneuveld en ze gaan maar door. Een paar jaar geleden kwamen buurtbewoners al in het geweer (niet letterlijk). Zij vonden dat de natuur rond de plas ernstig gevaar liep. Bevers hebben geen natuurlijke vijanden, zijn beschermd en vermeerderen zich snel. Politici in gemeente en provincie vinden dat daar juist door die bescherming weinig aan te doen valt. Je kan hoogstens gaas rond bomen aanbrengen of werken met een soort pasta om ze af te schrikken. Enfin, een paar jaar later - nu dus - lijkt het er op dat het allemaal...

Gunnen of niet gunnen

B&W stelden in een raadsdebat woensdag voor om een   nieuw standplaatsenbeleid   te gaan voeren. Meest in het oog springend punt daarbij was dat voortaan nieuwe standplaatsen in het stadshart uitgesloten zijn. Dat was tegen het zere been van Michel Becker, fractievoorzitter van Actief voor Amstelveen. Hij kwam dus fors in discussie met wethouder Elzakalai. Becker: “het is toch ongehoord en onbestaanbaar dat in heel Amstelveen standplaatshouders een verlening krijgen en niet in het Stadshart? Is dat beleid onder druk van Unibail-Rodamco ontstaan? De wethouder bleef in het debat een concreet antwoord daarop schuldig, maar de waarschijnlijkheid van Becker’s stelling werd niet onderuitgehaald. Michel Becker kondigde aan dat hij in de gemeenteraadsvergadering van 31 januari 2024 de verlening van standplaatsvergunningen op het stadshart door middel van een motie of amendement mogelijk wil proberen te maken. Ook vuur en vlam bij behandeling van de motie over de   huisvesting...
  Regionale Energie Strategie Wat is dat die “Regionale Energie Strategie”. Wel, kort gezegd is de RES een provinciaal document dat een uitwerking van het landelijk klimaatakkoord moet worden. Het is op dit moment nog een conceptstuk, waarop de gemeenten kunnen reageren. Het stuk gaat later nog de – provinciaal georganiseerde – inspraak in.   Algemeen Klimaatakkoorden, uitwerking daarvan op landelijk, provinciale en lokale schaal. Allemaal zaken waar veel mensen en organisaties zich druk maakten voordat de COVOb-19 pandemie uitbrak. Iedereen was op dat moment vooral bezig met andere dingen: hoe blijven we gezond, hoe ondersteunen we mensen en bedrijven hun kop boven water te houden en te krijgen. Intussen zitten we in een iets andere fase, we beheersen gelukkig steeds meer de ontstane problemen, maar zijn er nog lang niet.   Sommige organisaties en ook politieke partijen zagen de afgelopen weken door de pandemie nieuwe kansen voor klimaatsverbetering. Er werd...