Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe maak je de Van Spaenstraat veiliger?

 

De Amstelveense afdeling van Veilig Verkeer Nederland heeft daarover een advies aan de gemeente uitgebracht.

Al geruime tijd zijn de bewoners van de Van Spaenstraat niet gelukkig met de verkeerssituatie in hun straat - een van de oudste woonerven in Amstelveen. Sinds een paar jaar “Erf” genoemd. De straat oogt niet helemaal als zo’n Erf. Je kan nog goed zien dat het voorheen een rijweg was.

Er wordt hier al langere tijd hinder ondervonden van te hard rijdende automobilisten. In 43% van de gevallen wordt de maximum snelheid van 15 km per uur overschreden. De overtreders komen niet alleen uit de buurt, maar een deel daarvan rijdt ook naar het autoverhuur bedrijf een stukje verderop.

De bewoners hebben geprobeerd met de overtreders in contact te treden. En ook de gemeente heeft maatregelen genomen en/of voorgesteld. Een van die maatregelen – het aanbrengen van cirkeldrempels in de straat – werd echter door  bewoners afgewezen. Binnen het beleid van de gemeente betekent dit dat de drempels dan niet kunnen worden aangelegd. In een recent gesprek van wethouder Herbert Raat met een bewoners is afgesproken om advies te vragen aan de plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland.

Ben Westendorp, voorzitter van de afdeling: “ Misschien lijkt dit niet voor iedereen een grote zaak, voor de bewoners van de Van Spaenstraat echter wel. De kans op ongevallen, met name voor spelende kinderen, is door de te hoge snelheid van de autogebruikers niet onaanzienlijk. Een Erf is bedoeld om alle gebruikers daarvan een veilige omgeving te bieden. Gebruikers – in het bijzonder automobilisten – moeten hun verkeersgedrag dus aanpassen.”

VVN komt tot de conclusie dat er wel mogelijkheden zijn om de situatie beheersbaarder te maken. Met het aanbrengen van enkele verhogingen in de weg en wat ingrepen in het groen kan de rijsnelheid teruggebracht worden. Maak dan geen cirkeldrempels, ongetwijfeld effectief maar in de kleinschalige Erfsituatie hier, niet passend, aldus Westendorp.

De voorstellen komen er op neer om op enkele plekken de rijbaan te voorzien van een drempel en het aanbrengen van meer groen en/of hogere beplanting. Hierdoor wordt het doorzicht  van de straat enigszins belemmerd. Dat heeft een afremmend effect op de snelheid. Daarnaast wordt de gemeente geadviseerd om te onderzoeken of het autoverhuurbedrijf bereikbaar kan worden gemaakt vanaf de Amsterdamse Weg.

13 oktober 2022

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bevers

Wat doen we? We vieren zoals altijd Marina's  verjaardag - morgen - ergens in Nederland. Dit jaar aan de Mookerplas in een huisje op het water. Bij onze eerste wandeling vanmiddag kwamen we iets tegen wat we nog nooit eerder hebben gezin: omgevallen en aangevreten bomen door bevers. Ja, bevers!  Blijkbaar in 2019 als kleine familie hier aangeland - hoe, niet bekend - maar intussen uitgegroeid tot een forse " zaagfabriek". Tientallen bomen zijn al gesneuveld en ze gaan maar door. Een paar jaar geleden kwamen buurtbewoners al in het geweer (niet letterlijk). Zij vonden dat de natuur rond de plas ernstig gevaar liep. Bevers hebben geen natuurlijke vijanden, zijn beschermd en vermeerderen zich snel. Politici in gemeente en provincie vinden dat daar juist door die bescherming weinig aan te doen valt. Je kan hoogstens gaas rond bomen aanbrengen of werken met een soort pasta om ze af te schrikken. Enfin, een paar jaar later - nu dus - lijkt het er op dat het allemaal...

Nick Renshaw, een bijzondere beeldend kunstenaar

Onlangs waren Marina en ik bij de opening van de expositie van Nick Renshaw in de Kerkstraat in Amsterdam. Die expositie heet “Re-iterations: on the threshold” en is tot 19 oktober te zien in Projectruimte BMB, Kerkstraat 129A, Amsterdam. Een mooie en serene expositie, prima passend in deze projectruimte. Wie is Nick Renshaw Nick staat wereldwijd bekend om zijn unieke en experimentele benadering van sculpturen en keramiek. Zijn werk bevindt zich vaak op het snijvlak van kunst, antropologie en cultuur, waarbij hij thema's zoals identiteit, geschiedenis en de menselijke conditie onderzoekt. Hij gebruikt en combineert een breed scala aan keramische processen, maar experimenteert ook met andere materialen en technieken om ideeën over het fysieke en metafysische te verkennen. Zijn sculpturen kunnen worden gezien als metaforen voor bredere sociale en culturele kwesties, zoals de verhouding van het individu tot de maatschappij, en de invloed van geschiedenis op hedendaagse ide...

Druppeltjes

  Druppeltjes Jubelende verhalen recent op AmstelveenZ over de kennelijk inspirerende samenwerking tussen CDA, BBA en D66.   Wat is er aan de hand?   Partijen besloten via een motie in de gemeenteraad de handen ineen te slaan en iets bij te dragen aan verbetering van het klimaat. Feitelijk: het promoten van plaatsing van zonnepanelen. Hierdoor moet het makkelijker worden om via samenwerking-constructies gebruik te maken van zonne- energie.   Bijvoorbeeld: als je niet zelf zonnepanelen op de rijtjeshuis wil/kan maken , maar de buren wel, dan zou je met die buren kunnen afspreken een energie van hen af te nemen. Tuurlijk tegen betaling. En als dat zo gaan werken dan levert dat wel wat op. Daarnaast voorkomt het ook nog dat het elektriciteitsnet belast wordt als we allemaal individueel zouden overgaan tot het plaatsen van zonnepanelen. Want elk voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.   Hoe dan ook, mooie gedachte, elk zonnepaneel is er één. En Acti...