De Gemeente Amstelveen riep na de zomervakantie inwoners op om knelpunten in schoolroutes te melden. Over vier schoolroutes kwamen opmerkingen. Verkeerswethouder Raat sprak met VVN af samen de routes te fietsen.
De eerste fietsrit vond plaats in Westwijk. De melder
van de knelpunten, een moeder met haar zoontje fietste samen met wethouder
Herbert Raat en Ben Westendorp van Veilig Verkeer Nederland de route langs
onder meer de Karel Eijckmanschool, Triangel en Westwijkplein.
VVN, afdeling Amstelveen bracht haar opmerkingen en
aanbevelingen recent bij de gemeente onder de aandacht. Soms ging het daarbij
om technische dingen, maar er kwamen ook wat algemene punten aan de orde. Twee
sprongen er uit.
Over verkeersregels
Mensen, ouders en kinderen houden zich niet of slecht
aan verkeersregels. En het lijkt alleen maar slechter te worden. Wie geeft nog
richting aan? Wie houdt zich nog aan snelheidsbegrenzing? Wie houdt zich nog
aan regels die voor gebruik van rotondes gelden? Misschien weten we het wel,
maar vinden het niet zo belangrijk meer om die regels te volgen.
Dat vereist bewustmaking van de gevaren die je loopt als je
aan het drukke verkeer deelneemt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor
medeweggebruikers. De landelijke organisatie VVN gaat de komende tijd daar in
campagnes meer aandacht aan besteden. Ook de gemeente Amstelveen, samen met de
Amstelveense afdeling VVN gaat bewustwording en verkeersgedrag komende jaren
uitdrukkelijk aan de orde stellen. Het rijden van fietsroutes voor
schoolkinderen is daar een mooi voorbeeld van.
Ben Westendorp: “We vinden dat nog meer scholen in
Amstelveen aandacht moeten schenken aan het jaarlijkse schoolexamen voor
leerlingen en daaraan mee moeten doen. We gaan die scholen daarom stimuleren
verkeerslessen te geven. En daarbij te proberen zoveel mogelijk ouders van
schoolgaande kinderen daarin te betrekken om zodoende met elkaar de
verantwoordelijkheid te nemen voor verkeersveiligheid.
Daarnaast lijkt het ons belangrijk om scholen met
vervolgonderwijs in Amstelveen te stimuleren verkeers- herhaal -lessen aan te bieden.
Wij willen graag met de gemeente en vertegenwoordigers van scholen om tafel om
dit te bereiken”.
Over fietspaden
Als je veel met de fiets door Amstelveen rijdt dan valt op dat eenrichtingsfietspaden steeds meer als tweerichtingsfietspaden worden gebruikt. Op die manier gebruik te maken van eenrichting-fietspaden is verboden en ook niet ongevaarlijk. Dit type fietspaden is smaller dan tweerichting- fietspaden waardoor elkaar passerende fietsers soms moeilijk kunnen ontwijken.
Daarbij komt dat de snelheden op fietspaden door gebruik van
e-bikes, fat bikes, speed pedelecs en scooters steeds meer toeneemt. Dat levert
bij eenrichting fietspaden extra gevaarlijke situaties op. Overigens niet
alleen in Westwijk, maar in heel Amstelveen. Een voorbeeld waar het te
vaak mis gaat is het Kazernepad. Onlangs werd daarover in een raadsgesprek
aandacht voor gevraagd. Wethouder Herbert Raat heeft daarop adequaat gereageerd
en maatregelen aangekondigd.
VVVN, afdeling Amstelveen nodigt de gemeente nadrukkelijk uit nog eens kritisch naar andere dergelijke situaties in Amstelveen te kijken en waar nodig de bebording te verduidelijken en aan te passen.
Daarnaast zou nog eens bezien kunnen worden welke fietspaden
geschikt zijn voor twee richtingen en die dan ook als zodanig aan te wijzen.
Reacties
Een reactie posten