Doorgaan naar hoofdcontent

Over het Kazernepad

De afgelopen tijd komt de verkeersituatie van het lange fietspad van noord naar zuid door Amstelveen steeds meer in beeld.

Enerzijds houdt de politiek zich daarmee bezig. Enige tijd geleden zijn er schriftelijke vragen gesteld aan B&W. Het college heeft daarop aangegeven dat er een nader onderzoek zal worden ingesteld naar de (on-)mogelijkheden voor aanpassing van de steeds meer gebruikte fietsroute. Onlangs heeft ook de Fietsersbond zicht hiermee beziggehouden.

Wat niet iedereen weet is dat de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland over de situatie van en rondom het Kazernepad enige tijd geleden een advies aan de gemeente heeft uitgebracht. Dat advies wordt meegenomen in het zojuist genoemde onderzoek.

Het advies werd uitgebracht naar aanleiding van de serie schoolroutes die verkeerswethouder Herbert Raat en VVN’er Ben Westendorp samen volgenden naar aanleiding van opmerkingen van ouders van schoolgaande kinderen.

Ongevallen

Door VVN is al eens eerder aangegeven dat ongevallen op het Kazernepad verschillende oorzaken heeft: het aantal gebruikers van dit pad is sterk toegenomen, de gemiddelde snelheid op het pad is hoger geworden, met name door de gebruikers van elektrische fietsen, pedelecs en fatbikes. Het gebruik van fietskarren c.a. heeft de drukte op het pad de afgelopen jaren eveneens beïnvloedt.

Daarbij komt dat het pad voor groot deel qua breedte niet is toegerust op hogere snelheid, bredere vervoermiddelen en inhaalacties van gebruikers. En tenslotte, maar zeker niet te veronachtzamen: het gedrag van verkeersgebruikers wordt steeds slordiger, het gebruik van telefoon op de fiets neemt weer zienderogen toe, normale verkeersregels worden niet of nauwelijks meer nageleefd.

In het verleden is door het toenmalige gemeentebestuur besloten gebruikers van het Kazernepad op de verschillende kruisingen voorrang te verlenen. De geschiedenis vertelt dat dit in de beginperiode leidde tot verschillende ongevallen op die kruisingen. Op grond daarvan werd zodanige druk op het gemeentebestuur uitgeoefend dat het voorrangsbesluit werd ingetrokken.

Sindsdien geldt weer dat gebruikers van het Kazerne pad op alle oversteken voorrang moeten verlenen aan verkeersgebruikers van de kruisende wegen.

Eén oplossing mogelijk voor het hele pad?

Dat zou mooi zijn: het oude plan weer van stal halen en de fietsers overal op het pad voorrang verlenen. Maar door de veranderingen in de aantallen gebruikers, fietspadbreedte enz. is dit niet haalbaar. Het zou de verkeersveiligheid niet vergroten, maar een schijnveiligheid teweegbrengen. Daarom is het onzes inziens beter te kijken naar specifieke acties bij/op de kruisingen zelf.

Kruisingen Kazernepad – Noorddammerlaan en de Kruising Molenweg.

Helaas was er dit jaar weer een ongeval op de kruising Kazernepad-Noordammerlaan, waarbij een fietser ernstig gewond raakte. Ook op de kruising Kazernepad-Molenweg komen vaak ongevallen voor.

Deze kruisingen zijn voorzien van waarschuwingsborden en op het fietspad van zigzagstrepen maar toch gaat het te vaak mis. Naar ons oordeel moeten er extra maatregelen worden getroffen om de snelheid ter plaatse te dempen. Het is vanwege de naastliggende Museumtramlijn niet mogelijk om de kruisingen zelf van een plateau te voorzien.

Wat wel mogelijk is om vóór de kruisingen op de wegen een ribbelstrook aan te brengen. Dat geeft – naast de aanwezige verkeersborden - een extra waarschuwing voor de weggebruikers om de snelheid te minderen.

Wat betreft het fietspad zelf is het duidelijk dat de huidige waarschuwingsborden en zigzagstrepen niet afdoende zijn. Het aanbrengen van ribbelstroken op het fietspad maakt het niet veiliger. Een alternatief is om een geel knipperlicht aan te brengen om de gebruikers van het fietspad extra te waarschuwen voor de kruisingen.

Kruising Kazernepad- Amsterdamseweg.

Als je deze kruising bekijkt dan is dit eigenlijk de meest gevaarlijke kruising. Een wonder dat hier geen tot weinig ernstige ongevallen plaatsvinden. Het pad is namelijk niet rechtdoor te vervolgen over de kruising.  Na de oversteek gaat het pad verder tussen de Museumtramlijn en de sloot richting Amsterdam. In de praktijk blijkt echter dat fietsers niet recht de weg oversteken, maar schuin, richting het vervolg van het pad. Dat levert voor zowel fietsverkeer als verkeer op de Amsterdamseweg zeer onveilige situaties op.

Daarbij komt dat het materiaal van weg, fietspaden en oversteekplaats sterk zijn verouderd, waardoor de onduidelijkheid van de oversteek wordt vergroot. Ook hier is het niet mogelijk om een plateau aan te brengen vanwege de ligging van de Museumtramlijn. Wel zijn ribbels op Kazernepad en de rijbaan mogelijk; wij adviseren de gemeente deze aan te brengen in combinatie van verbetering van de staat van onderhoud van de kruising zelf.

Daarnaast adviseert VVN te onderzoeken welke van de twee mogelijkheden van oversteek in de gegeven situatie het meest veilig is: rechtdoor of schuin – zoals door vele fietsers in de praktijk wordt gedaan.

 Tenslotte


Het is een bijzondere uitdaging voor de gemeente om het Kazernepad veiliger te maken, veel inwoners zullen extra maatregelen toejuichen. Maar veiligheid doen we samen, door rekening met elkaar te houden. Het gaat om ons eigen gedrag in het verkeer. Samen met de gemeente wil onze VVN-afdeling graag onderzoeken welke initiatieven inwoners van Amstelveen zelf zien en zouden willen ondersteunen om het verkeer daadwerkelijk veiliger te maken.

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bevers

Wat doen we? We vieren zoals altijd Marina's  verjaardag - morgen - ergens in Nederland. Dit jaar aan de Mookerplas in een huisje op het water. Bij onze eerste wandeling vanmiddag kwamen we iets tegen wat we nog nooit eerder hebben gezin: omgevallen en aangevreten bomen door bevers. Ja, bevers!  Blijkbaar in 2019 als kleine familie hier aangeland - hoe, niet bekend - maar intussen uitgegroeid tot een forse " zaagfabriek". Tientallen bomen zijn al gesneuveld en ze gaan maar door. Een paar jaar geleden kwamen buurtbewoners al in het geweer (niet letterlijk). Zij vonden dat de natuur rond de plas ernstig gevaar liep. Bevers hebben geen natuurlijke vijanden, zijn beschermd en vermeerderen zich snel. Politici in gemeente en provincie vinden dat daar juist door die bescherming weinig aan te doen valt. Je kan hoogstens gaas rond bomen aanbrengen of werken met een soort pasta om ze af te schrikken. Enfin, een paar jaar later - nu dus - lijkt het er op dat het allemaal...

Nick Renshaw, een bijzondere beeldend kunstenaar

Onlangs waren Marina en ik bij de opening van de expositie van Nick Renshaw in de Kerkstraat in Amsterdam. Die expositie heet “Re-iterations: on the threshold” en is tot 19 oktober te zien in Projectruimte BMB, Kerkstraat 129A, Amsterdam. Een mooie en serene expositie, prima passend in deze projectruimte. Wie is Nick Renshaw Nick staat wereldwijd bekend om zijn unieke en experimentele benadering van sculpturen en keramiek. Zijn werk bevindt zich vaak op het snijvlak van kunst, antropologie en cultuur, waarbij hij thema's zoals identiteit, geschiedenis en de menselijke conditie onderzoekt. Hij gebruikt en combineert een breed scala aan keramische processen, maar experimenteert ook met andere materialen en technieken om ideeën over het fysieke en metafysische te verkennen. Zijn sculpturen kunnen worden gezien als metaforen voor bredere sociale en culturele kwesties, zoals de verhouding van het individu tot de maatschappij, en de invloed van geschiedenis op hedendaagse ide...

Druppeltjes

  Druppeltjes Jubelende verhalen recent op AmstelveenZ over de kennelijk inspirerende samenwerking tussen CDA, BBA en D66.   Wat is er aan de hand?   Partijen besloten via een motie in de gemeenteraad de handen ineen te slaan en iets bij te dragen aan verbetering van het klimaat. Feitelijk: het promoten van plaatsing van zonnepanelen. Hierdoor moet het makkelijker worden om via samenwerking-constructies gebruik te maken van zonne- energie.   Bijvoorbeeld: als je niet zelf zonnepanelen op de rijtjeshuis wil/kan maken , maar de buren wel, dan zou je met die buren kunnen afspreken een energie van hen af te nemen. Tuurlijk tegen betaling. En als dat zo gaan werken dan levert dat wel wat op. Daarnaast voorkomt het ook nog dat het elektriciteitsnet belast wordt als we allemaal individueel zouden overgaan tot het plaatsen van zonnepanelen. Want elk voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.   Hoe dan ook, mooie gedachte, elk zonnepaneel is er één. En Acti...