De afgelopen tijd komt de verkeersituatie van het lange fietspad van noord naar zuid door Amstelveen steeds meer in beeld.
Enerzijds houdt de politiek zich daarmee bezig. Enige tijd
geleden zijn er schriftelijke vragen gesteld aan B&W. Het college heeft
daarop aangegeven dat er een nader onderzoek zal worden ingesteld naar de
(on-)mogelijkheden voor aanpassing van de steeds meer gebruikte fietsroute.
Onlangs heeft ook de Fietsersbond zicht hiermee beziggehouden.
Wat niet iedereen weet is dat de lokale afdeling van Veilig
Verkeer Nederland over de situatie van en rondom het Kazernepad enige tijd
geleden een advies aan de gemeente heeft uitgebracht. Dat advies wordt
meegenomen in het zojuist genoemde onderzoek.
Het advies werd uitgebracht naar aanleiding van de serie
schoolroutes die verkeerswethouder Herbert Raat en VVN’er Ben Westendorp samen
volgenden naar aanleiding van opmerkingen van ouders van schoolgaande kinderen.
Ongevallen
Door VVN is al eens eerder aangegeven dat ongevallen op het
Kazernepad verschillende oorzaken heeft: het aantal gebruikers van dit pad is sterk
toegenomen, de gemiddelde snelheid op het pad is hoger geworden, met name door
de gebruikers van elektrische fietsen, pedelecs en fatbikes. Het gebruik van
fietskarren c.a. heeft de drukte op het pad de afgelopen jaren eveneens beïnvloedt.
Daarbij komt dat het pad voor groot deel qua breedte niet is
toegerust op hogere snelheid, bredere vervoermiddelen en inhaalacties van
gebruikers. En tenslotte, maar zeker niet te veronachtzamen: het gedrag van
verkeersgebruikers wordt steeds slordiger, het gebruik van telefoon op de fiets
neemt weer zienderogen toe, normale verkeersregels worden niet of nauwelijks
meer nageleefd.
In het verleden is door het toenmalige gemeentebestuur
besloten gebruikers van het Kazernepad op de verschillende kruisingen voorrang
te verlenen. De geschiedenis vertelt dat dit in de beginperiode leidde tot verschillende
ongevallen op die kruisingen. Op grond daarvan werd zodanige druk op het
gemeentebestuur uitgeoefend dat het voorrangsbesluit werd ingetrokken.
Sindsdien geldt weer dat gebruikers van het Kazerne pad op
alle oversteken voorrang moeten verlenen aan verkeersgebruikers van de
kruisende wegen.
Eén oplossing mogelijk voor het hele pad?
Dat zou mooi zijn: het oude plan weer van stal halen en de
fietsers overal op het pad voorrang verlenen. Maar door de veranderingen in de
aantallen gebruikers, fietspadbreedte enz. is dit niet haalbaar. Het zou de
verkeersveiligheid niet vergroten, maar een schijnveiligheid teweegbrengen.
Daarom is het onzes inziens beter te kijken naar specifieke acties bij/op de
kruisingen zelf.
Kruisingen Kazernepad – Noorddammerlaan en de Kruising
Molenweg.
Helaas was er dit jaar weer een ongeval op de kruising Kazernepad-Noordammerlaan, waarbij een fietser ernstig gewond raakte. Ook op de kruising Kazernepad-Molenweg komen vaak ongevallen voor.
Deze kruisingen zijn voorzien van waarschuwingsborden
en op het fietspad van zigzagstrepen maar toch gaat het te vaak mis. Naar ons
oordeel moeten er extra maatregelen worden getroffen om de snelheid ter plaatse
te dempen. Het is vanwege de naastliggende Museumtramlijn niet mogelijk
om de kruisingen zelf van een plateau te voorzien.
Wat wel mogelijk is om vóór de kruisingen op de wegen een
ribbelstrook aan te brengen. Dat geeft – naast de aanwezige verkeersborden -
een extra waarschuwing voor de weggebruikers om de snelheid te minderen.
Wat betreft het fietspad zelf is het duidelijk dat de huidige
waarschuwingsborden en zigzagstrepen niet afdoende zijn. Het aanbrengen van
ribbelstroken op het fietspad maakt het niet veiliger. Een alternatief is om
een geel knipperlicht aan te brengen om de gebruikers van het fietspad extra te
waarschuwen voor de kruisingen.
Kruising Kazernepad- Amsterdamseweg.
Als je deze kruising bekijkt dan is dit eigenlijk de meest
gevaarlijke kruising. Een wonder dat hier geen tot weinig ernstige ongevallen
plaatsvinden. Het pad is namelijk niet rechtdoor te vervolgen over de kruising.
Na de oversteek gaat het pad verder
tussen de Museumtramlijn en de sloot richting Amsterdam. In de praktijk blijkt
echter dat fietsers niet recht de weg oversteken, maar schuin, richting het vervolg van
het pad. Dat levert voor zowel fietsverkeer als verkeer op de Amsterdamseweg
zeer onveilige situaties op.
Daarbij komt dat het materiaal van weg, fietspaden en
oversteekplaats sterk zijn verouderd, waardoor de onduidelijkheid van de
oversteek wordt vergroot. Ook hier is het niet mogelijk om een plateau aan te
brengen vanwege de ligging van de Museumtramlijn. Wel zijn ribbels op
Kazernepad en de rijbaan mogelijk; wij adviseren de gemeente deze aan te
brengen in combinatie van verbetering van de staat van onderhoud van de
kruising zelf.
Daarnaast adviseert VVN te onderzoeken welke van
de twee mogelijkheden van oversteek in de gegeven situatie het meest veilig is:
rechtdoor of schuin – zoals door vele fietsers in de praktijk wordt gedaan.
Tenslotte
Het is een bijzondere uitdaging voor de gemeente om het
Kazernepad veiliger te maken, veel inwoners zullen extra maatregelen
toejuichen. Maar veiligheid doen we samen, door rekening met elkaar te houden.
Het gaat om ons eigen gedrag in het verkeer. Samen met de gemeente wil onze
VVN-afdeling graag onderzoeken welke initiatieven inwoners van Amstelveen zelf
zien en zouden willen ondersteunen om het verkeer daadwerkelijk veiliger te
maken.
Reacties
Een reactie posten