Doorgaan naar hoofdcontent

Mensen met een handicap zijn niet stuk!


Afgelopen maandag organiseerde de Vereniging Nederlandse Gemeenten voor de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer de netwerkbijeenkomst “Iedereen doet mee” in het Raadhuis te Amstelveen.

Het project ‘Iedereen doet mee!’ ondersteunt gemeenten bij het waarmaken van de doelen van het VN-verdrag Handicap. De VNG organiseert 4 netwerkbijeenkomsten in Nederland. De eerste vond dus plaats in Amstelveen.

Veel bezoekers in de Huiskamer van de gemeente Amstelveen. Vertegenwoordigers van beide colleges, gemeenteambtenaren, ervaringsdeskundigen van de werkgroepen ‘Inclusie Amstelveen, iedereen doet mee’ en ‘Inclusief en Toegankelijk Aalsmeer’.  Veel politieke vertegenwoordigers, anders dan Michel Becker en Ben Westendorp van Actief voor Amstelveen, waren niet te bespeuren.

 In een afwisselend programma met inspirerende presentaties werd een blik vooruit en terug gezien. Want, 7 jaar na de ratificatie van het VN-verdrag Handicap zou toch wel het een en ander moeten zijn veranderd. En wat zijn de grootste uitdagingen voor de komende jaren om toegankelijkheid en inclusie van mensen met een beperking verbeteren?

Daarop kwamen verschillende antwoorden.

Floor Gordon en Marijn van Ballegooijen vertelden dat beide gemeenten langzamerhand meer en meer intern bewust worden het rekening houden met mensen met beperkingen. Of het nou gaat om voetpaden, stoepranden of inrichting van speelplekken, het krijgt steeds meer aandacht. Maar het kan nog veel beter. Daarbij is wel een knelpunt dat alleen het toegankelijker maken van openbaar gebied niet genoeg is. Juist winkels en horecagelegenheden blinken uit in negatieve zin. Daar is nog een wereld te veroveren.

Xan Koster van de organisatie “Iedereen”, zelf ook ervaringsdeskundige gaf in een vraaggesprek belangrijke punten naar voren die met die bewustwording te maken hebben. Een credo van haar: “mensen met een handicap zijn niet stuk”, typeert die bewustwording.  Het hebben van een handicap is een wisselwerking tussen het hebben van een beperking en hoe toegankelijk de samenleving is. Zij noemde een voorbeeld uit Scotland waar zij zich op vakantie minder gehandicapt voelde dan soms in Nederland. Voorbeeld: Alle pubs zijn gewoon toegankelijk voor gehandicapten. Gemeenten hebben dus een belangrijke rol; want hoe toegankelijker een gemeente is hoe minder gehandicapt je eigenlijk bent. Je hebt natuurlijk nog je beperking, maar je bent niet meer gehandicapt.

Een ander onderdeel Toegankelijk bouwen werd toegelicht door architect Ed Bijman die een jaar of 12 zelf gehandicapt raakte en zich sindsdien heeft gespecialiseerd in het ontwerpen voor mensen met een handicap: beter gezegd het ontwerpen van woningen die mensen met zonder en met handicap kunnen gebruiken. Zijn ideaal is een stukje bijgekomen door nieuwe bouwnormen die binnenkort gaan gelden. Hij gaf aantal mooie voorbeelden hoe je dergelijke woningen vorm kan geven.

Tenslotte, maar zeer de moeite waard om te zien, was het optreden van vertegenwoordigers van de Stichting Rolstoeldansen Amstelveen, waar ook mensen uit het publiek uitgenodigd werden daaraan mee te doen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verkeersregels en fietspaden

De Gemeente Amstelveen riep na de zomervakantie inwoners op om knelpunten in schoolroutes te melden. Over vier schoolroutes kwamen opmerkingen. Verkeerswethouder Raat sprak met VVN af samen de routes  te fietsen. De eerste fietsrit vond plaats in Westwijk.  De melder van de knelpunten, een moeder met haar zoontje fietste samen met wethouder Herbert Raat en Ben Westendorp van Veilig Verkeer Nederland de route langs onder meer de Karel Eijckmanschool, Triangel en Westwijkplein. VVN, afdeling Amstelveen bracht haar opmerkingen en aanbevelingen recent bij de gemeente onder de aandacht. Soms ging het daarbij om technische dingen, maar er kwamen ook wat algemene punten aan de orde. Twee sprongen er uit. Over verkeersregels Mensen, ouders en kinderen houden zich niet  of slecht aan verkeersregels. En het lijkt alleen maar slechter te worden. Wie geeft nog richting aan? Wie houdt zich nog aan snelheidsbegrenzing? Wie houdt zich nog aan regels die voor gebruik van rotondes gelden? Missc

Tenerife en Sahara

In Nederland word je zo nu en dan verrast door woestijnzand, op grote hoogte aangevoerd vanuit de Sahara. Die Sahara ligt niet zo heel ver van de Canarische eilanden. Het komt dus regelmatig voor dat daar, ook ik Tenerife de Calima - zo heet dat verschijnsel - optreedt. Ook de afgelopen dagen was het weer zover en zag j e dat duidelijk. Vooral de bergen worden er at wazig van en de zee lijkt een grote massa verscholen in de mist. Het eiland Comera is dan vanuit Costa Adeje helemaal niet meer te zien. De Calima is slecht voor mensen met luchtwegproblemen; beter binnen blijven dan, zegt men.   Ook aardig om te zien hoe de stadstuinman een palmpje snoeit! Het is met hem en de palm goed afgelopen. Met de rest gaat ook alles goed.

Gunnen of niet gunnen

B&W stelden in een raadsdebat woensdag voor om een   nieuw standplaatsenbeleid   te gaan voeren. Meest in het oog springend punt daarbij was dat voortaan nieuwe standplaatsen in het stadshart uitgesloten zijn. Dat was tegen het zere been van Michel Becker, fractievoorzitter van Actief voor Amstelveen. Hij kwam dus fors in discussie met wethouder Elzakalai. Becker: “het is toch ongehoord en onbestaanbaar dat in heel Amstelveen standplaatshouders een verlening krijgen en niet in het Stadshart? Is dat beleid onder druk van Unibail-Rodamco ontstaan? De wethouder bleef in het debat een concreet antwoord daarop schuldig, maar de waarschijnlijkheid van Becker’s stelling werd niet onderuitgehaald. Michel Becker kondigde aan dat hij in de gemeenteraadsvergadering van 31 januari 2024 de verlening van standplaatsvergunningen op het stadshart door middel van een motie of amendement mogelijk wil proberen te maken. Ook vuur en vlam bij behandeling van de motie over de   huisvesting van woonwagen